Sikerrel zárult a „Pedagógusok felkészítése a kortárs képzőművészet múzeumpedagógiai alkalmazására” című továbbképzésünk

A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria 2021. október 1-jén saját szervezésű 120 órás akkreditált múzeumpedagógia képzést indított, amely kifejezetten a kortárs művészet oktatására, és annak pedagógiai szempontú feldolgozására fókuszált.

A képzés során a részt vevő általános- és középiskolában tanító rajztanárok és múzeumpedagógusok több múzeumba látogattak el, ahol az adott intézmény múzeumpedagógia gyakorlatával ismerkedhettek meg. Kihelyezett előadások voltak a Magyar Nemzeti Galériában, a Ludwig Múzeumban, a Ferenczy Múzeumi Centrumban, a Petőfi Irodalmi Múzeumban, az Iparművészeti Múzeum Ráth György Villájában és a Glassyard Galériában. Előadóink voltak: Benyovszky-Szűcs Domonkos, Sugár János, Bencsik Barnabás, Dr. Joó Julianna (Szépművészeti Múzeum), Király Zsuzsanna (MNG), Juhász Litza (Vasarely Múzeum), Éliás István, Joó Emese (Magyar Cirkusztörténeti Múzeum), Szabics Ágnes (Budapest Galéria), Czékmány Anna (PIM), Dabi-Farkas Rita (Ludwig Múzeum), Gerber Pál, Földváry Piroska (Millenium Háza). További három előadónk: György Gabriella (Ferenczy Múzeumi Központ), Paál Zsuzsanna és Hemrik László (Ludwig Múzeum) konzulensként, mentortanárként és vizsgáztatóként is jelen voltak.

A képzés végén mind a 9 hallgató sikeres záróvizsgát tett, amellyel bizonyították, hogy megismerték a kortárs képzőművészet és a múzeumpedagógia iskolai felhasználási lehetőségeit és képessé váltak a korszerű pedagógiai módszerek segítségével a kortárs művészet kontextusba helyezésére és közvetítésére, illetve egy feladat vagy óravázlat összeállítására, kidolgozására és gyakorlati alkalmazására.

Tervezzük a képzés újra indítását. Érdeklödni regisztracio.deak17galeria@gamil.com email címen lehet.

„A Ludwig Múzeumban tartott foglalkozások, előadások nagyon sok élményt adtak. Itt tényleg kézzelfogható élmények által vonódhattunk be a kortárs művészet látásmódjába, és az újszerű múzeumpedagógia elvarázsolt, bevont, nem engedett. Nagyra értékelem Hemrik László széleskörű szaktudását, előadói és gyakorlatvezetői képességeit. Sokat tanultam Paál Zsuzsannától, György Gabriellától és minden előadótól.”

A Deák17 Galéria képzésének legerősebb hívószava volt számomra, hogy nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatra. Az elméleti háttér mellett, olyan módszerek alkalmazását ismerhettem és tapasztalhattam meg, melyeket a munkám során a gyakorlatba azóta is örömmel építek be. A Magyar Nemzeti Galériában, a Ludwig Múzeumban, a Petőfi Irodalmi Múzeumban – és még sorolhatnám a külső helyszínek sorát – megtartott alkalmak lehetőséget biztosítottak, hogy az intézmények múzeumpedagógiáját bemutató előadások mellett részt vegyünk a múzeumpedagógiai foglalkozásokon is, így megtapasztalhattuk a gyerek szemszögéből, hogy egy ilyen alkalom ismeretszerzést, önismeretet, és élményt ad a résztvevőknek. Az intézmények mellett külön kiemelném a mentor oktatók munkáját, akik személyre szabott visszajelzéseket adtak az általunk készített óravázlatokra, segítve annak mind tartalmi mind formai összeállítását.

„Jó/kreatív ötletek, hiteles tudás, inspiráló gondolatok.”

“Nagyon tetszett, sok igazán jó múzeumpedagógus munkájába, módszereibe pillanthattunk bele. Köszönöm!”

“Egy-egy szuper múzeumpedagógiai foglalkozás részesei lehettünk, abszolút gyakorlati úton, és a foglalkozást megélve kaptunk példákat.”